YHDISTYKSEN PERUSTAMINEN JA TOIMINTA NYKYPÄIVÄÄN

Suomussalmen Urheiluampujat perustettiin 13.3.1966 Suomussalmen kunnan Ämmänsaaressa, silloisessa Meijerin baarissa pidetyssä perustamiskokouksessa.

Perustajajäseninä oli paikallisia ampumaurheilun harrastajia, jotka olivat edustaneet ampumaurheilua etupäässä omien metsästysseurojensa kautta, paikkakunnalla ei ollut tuolloin vielä ampumaurheilun erikoisseuraa. Ammuntaharrastus tässä vaiheessa oli etupäässä pistooli- ja kivääriammuntaa joita varten myös alettiin suunnittelemaan omaa ampumarataa. Yhdistysrekisteriin seura merkittiin 17.10.1966.

Yhdistyksen toiminta alkuvuosina,kuten myöhemminkin, perustui suureen talkootyön osuuteen.Alussa ei ollut mitään muuta kuin usko ja tarve yhdistykseen. Ei ollut rahaa, ei ampumarataa, eikä edes sääntöjä. ” Oli huutava pula rahasta” on kirjoitettu vuoden 1966 toimintakertomukseen.

Ampumaratatoiminta aloitettiin Rajavartioston radalla Ämmänsaaren keskustassa, mikä toiminta loppui jo yhdistyksen toisena toimintavuotena 1967, ja vasta vuonna 1969 allekirjoitettiin vuokrasopimus Haverisen ampumarata-alueesta, jota rakennettiin täysin talkootöillä sekä Vappu- ja muiden juhlien järjestämisestä saaduilla tuotoilla, kuin myös veikkausvoittovaroilla aina vuoteen 1976 saakka.

Voidaan sanoa että seuran alkutaival oli kuin Nälkämaan marssia Hooverin avulla, jäsenien sitkeydellä ja uskolla omaan harrastukseen kuitenkin asiat saatiin kuntoon ja yhdistyksen hyvän kilpailumenestyksen pohja oli luotu. Pieneltä paikkakunnalta ja heikoista harjoitteluolosuhteista voi päästä huipulle, kuten yhdistyksen historia näyttää. Suomenmestaruudet, euroopanmestaruudet ja jopa olympiamitali on saavutettavissa myös Suomussalmelta käsin.

Tärkeää roolia radan rakentamisessa 1966 - 1976 esitti Metsähallitukselta ostettu käpykuivaamo,myös käpykaristamoksi mainittu, joka  purettiin ja josta osa puretuista laudoista ja lankuista käytettiin ratarakentamisessa ja osa myytiin pois.

Vuonna 1980 mukaan tuli haulikkoammunta, jolloin tuli aiheelliseksi rakentaa haulikkorata Haverisen alueelle. Haulikkorataa varten joudutiin ottamaan pankkilainaa, joka saatiin maksettua pois vuoteen 1986 mennessä. Lainan takasivat haulikkoampujat henkilökohtaisesti. Haulikkoradalle lisättiin 2000 – luvun alussa vielä trapheitinrata.

Practical-ammunta hyväksyttiin seuran lajiksi 1990 - luvun puolivälissä, ja tälle lajille löydettiin sopiva harrastepaikka Aittokosken voimalaitoksen läheisyydestä eräästä lopetetusta soramontusta. Talkoita tehden saatiin aikaan ampumapaikat, jossa vuonna 1995 voitiin pitää ensimmäinen kilpailu.
2000 - luvulla practical radalla on pidetty kansainvälisiä ammuntakursseja,  tehden yhteistyötä Euroopan, USA:n  ja Venäjän ampujien kanssa.

Sisäratojen käyttö on ollut vaihtelevaa yhdistyksen historian aikana. Harrastajat pääsivät harjoittelemaan Suomussalmen Urheilutalolle (Ämmänsaareen) vuosina 1967-1971, jolloin paikalla saattoi olla jopa kymmeniä innokkaita harrastajia kerralla. Yhdistys hankki harjoitusaseeksi kertalaukeavia PAV - merkkisiä pienoispistooleja. Vuosina 1972-1979 harjoittelupaikka oli Ruhtinan Urheilutalo / Haapovaaran koulu, Urheilutalolle ei enää päässyt. Ruutiaseilla sisärata-ammunnat päättyivät tähän aikajaksoon 1979.

HK-Sähkön halli saattiin vuokrattua harjoituspaikaksi ilma-aseille vuosien 1981-1986 välillä. Vuonna 1987 saatiin tilat juuri valmistuneen liikuntahallin yläkerran käytävästä, joka harjoituspaikkana oli hyvin ahdas ja meluisa. Rauhallisempi harjoituspaikka ilma-aseammunnalle sisätiloissa saatiin 2014, jolloin liikuntahallilta siirryttiin ammattikoulun tyhjään luokkahuoneeseen.

2011 Aittokosken practical radan omistus siirtyi venäläiselle omistajalle, mutta hallinta säilyi yhdistyksellä. Yhdistyksessä ilmenneiden erimielisyyksien vuoksi, vuoden 2015 alusta alkaen yhdistyksen syyskokouksen päätöksellä päätettiin lakkauttaa practical-, SRA- ja kurssijaokset. Samalla Aittokosken ampumarata siirtyi uuden seuran hallintaan. Practical ammunnan 10-vuotinen aikakausi päättyi Suomussalmen urheiluampujien osalta vuoden 2014 loppuun.

Yhdistyksen kilpailutoiminta on ollut hyvin aktiivista alusta aina nykyhetkeen, jonka seurauksena yhdistyksen jäsenet ovat saavuttaneet yli 1200 kappaletta alue-, piiri,- Suomen-, Euroopan- tai Maailmanmestaruutta sekä yhden Olympiahopean eri ammuntalajeissa.